KRITIKA Z AMERICKÉHO ČASOPISU STRINGS 4/2015 (PŘEKLAD)

Gipsy Fire, Pavel Šporcl (Supraphon), Návrat modrých houslí

Pavel Šporcl, který pro obal nového alba elegantně pózuje před veteránem Mercury Monterey se svými úžasnými modrými houslemi (Jan Špidlen, 2005), vnáší jejich charismatický a virtuózní půvab do více než 75 minut materiálu, který, navzdory jisté míře komerčnosti, zůstává trvale zakořeněn v DNA mnoha hudebníků střední Evropy.

Živým albem pořízeným na koncertě v Praze rozpoutal Pavel Šporcl a jeho kvartet Gipsy Way Ensemble (smyčce, kytara, cimbál) nakažlivou energii žánru, vroucí sentiment a výbušnou hru houslí. Gipsy Fire posluchači nabídne prvky tradiční cikánské hudby, Hubayův ďábelský čardáš, opojnou melodii z muzikálu Šumař na střeše či titulní skladbu Gipsy Fire, kterou houslový virtuóz sám zkomponoval.

Každý Šporclův skvěle načasovaný takt chytá za srdce, když téměř hypnoticky mění tempo v pomalých crescendech a pak náhle přidává, až přivádí publikum doslova k euforii. Viděl jsem to na vlastní oči a naprostá dokonalost jeho hraní na tomto CD je další dimenzí jeho celkového výkonu.

Hudební aranže alba tvoří cikánská hudba v takové podobě, jak si ji představovali Liszt, Brahms a Hollywood a má na míle daleko k pojetí Bartóka a Kodályho, nemluvě o soudobých hudebních počinech. Pokud by ale hlavní hrdinové z Lubitschova filmu Obchod za rohem zašli na kávu, slyšeli by hrát právě tento druh hudby.

L.V.

FacebookYoutubeTwitter